Tammikuun luetut ja kuulumiset

Tammikuussa käväisin kahdeksan päivän ajan Espanjassa nauttimassa auringosta ja upeista maisemista. Kiertelin Andalusiaa, matkustin junilla ja busseilla (ja lentäenkin toki), ihastelin merta ja rannikkokaupunkeja, ja toisaalta sisämaata ja vuoristoa. Kävin katsomassa flamencoa (voi sitä tunteiden paloa - niin tanssijoiden kuin allekirjoittaneenkin! :), nautiskelin cappucinoa ja churroja katukahviloissa, söin tapaksia ja hurmaannuin taas kerran kauniista arkkitehtuurista ja hedelmää kantavista appelsiinipuista. Granadassa sain aistia hieman myös kiehtovaa arabitunnelmaa.

Olin pakannut matkalle mukaan muhkean kasan kirjoja, mutta lopulta sain luettua reissuni aikana vain 1,5 kirjaa; Haahtelan parisataasivuisen Tule risteykseen seitsemältä (jo toinen lukukerta reilun kuukauden sisällä, eli lienee selvää että kirja on vienyt täysin jalat altani :), sekä osan Claudie Gallayn ihanista Tyrskyistä. Olin päivisin liikkeellä heti heräämisestäni iltamyöhäiseen, ja iltaisin olin hotellihuoneessani niin väsynyt etten jaksanut juurikaan edes lukea. :)

Koska minulla ei tammikuussa ollut varsinaisesti lomaa, käytin reissuuni miltei kaikki työvuorolistani vapaapäivät, ja se onkin kostautunut loppukuusta, kun olen paiskinut töitä urakalla. No, mitäpä vakavasta kroonisesta matkakuumeesta kärsivä ihminen ei tekisi rakkaan harrastuksensa eteen. :) Tämä kuitenkin selityksenä sille, että blogissani on ollut tammikuussa poikkeuksellisen hiljaista, en ole vielä ehtinyt vastata useammankaan postaukseni kommentteihin (iso kiitos niistä!), eikä minua ole paljoa näkynyt kommentoimassa muidenkaan blogeissa. Tilanne tulee muuttumaan ensi viikolla kun saan nauttia pidemmistä vapaista, ihanaa! :)

Alkujaaritteluiden jälkeen siis katsausta kuukauden luettuihin kirjoihin:

Katja Kettu: Kätilö
Haruki Murakami: Norwegian Wood
Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemältä
Sarah Waters: Vieras kartanossa


Määrällisesti luin siis vähän, eli vain neljä romaania, mutta laadullisesti kuukausi oli huikea; jos antaisin kirjoille tähtiä, joutuisin antamaan kaikille neljälle kirjalle viisi tähteä (tai no, Vieras kartanossa saisi ehkä arvosanan 4½, tai ehkäpä kuitenkin 5-). Kuukauden paras kotimainen oli Haahtelan Tule risteykseen seitsemältä, joka on kohonnut viime aikoina uusimmaksi sielukirjakseni (mainio Leena Lumin lanseeraama termi!), paras käännöskirja oli puolestaan Murakamin Norwegian Wood, joka sai aikaan kohtalaisen vakavan Murakamista sekoamisen. :) Olenkin nyt hankkinut käsiini useita Murakamin teoksia, ja tällä hetkellä houkuttelisi hurjasti tilata miehen järkälemäinen uutukainen, 1Q84. Luin kirjan alkua málagalaisen kirjakaupan hyllyjen välissä ja se oli viedä ihan mennessään (pystyin kuitenkin malttamaan mieleni ja jättämään kirjan hyllyyn, se oli Espanjassa paljon kalliimpi kuin mitä se maksaa esimerkiksi Adlibriksessä).

Helmikuussa blogissani palataan siis kohtalaisen normaaliin päiväjärjestykseen, eli luen, bloggaan ja kommentoin. :) Tällä kertaa lyhyehköstä virsi kaunis, lopuksi kuitenkin vielä jokunen kuvamuisto tammikuisen Espanjan maisemista, olkaapa hyvät! :)














Kommentit

  1. Ihania kuvia! Ja ei se määrä, vaan juurikin se laatu.

    VastaaPoista
  2. Ooooh mitä kuvia ja mikä matkatunnelma! Ei auta omaan krooniseen kuumeeseeni ollenkaan :D Itsekin jo laskeskelen, miten saisin kesällä sumplittua työvuorot sopiviksi jotain ihanaa matkaa ajatellen... hmm...

    Tuohon Haahtelaan kai minunkin on jo tutustuttava, kun hän ole ilmeisesti niin hyvä. En ole vielä yhtään kirjaa lukenut miehen tuotannosta. Norwegian Wood on hyvillä sijoilla kirjaston varauslistalla, joten pian pääsen varmaan senkin kimppuun.

    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  3. Sinulla kuulostaa ja näyttää olleen ihana loma :). Ihan hyvin olet saanut luettuakin, kun Waters ja Murakami ovat sellaisia järkäleitä (viimeksi mainitun luin vielä englanniksi!).

    Tsemppiä työputkeen!

    VastaaPoista
  4. Ihania kengät tuossa yhdessä kuvassa ja muutenkin kuvat oli kauniita ja matkakuumetta herätteleviä.

    Niinhän se usein on, että matkalle pakkaa, varmuuden vuoksi, kirjoja paljon enemmän kuin ehtii lukea.

    VastaaPoista
  5. Oi, kun tulee matkakuume. Minulla se on kroonista laatua, mutta ihanat kuvat pahentavat sitä. <3

    Ihania kirjojakin luit. Minäkin rakastuin Murakamiin. Pidin jo Kafkasta rannalla viime kesänä, mutta Norwegian Wood on varmaan minulle sellainen "sielukirja". Ja Haahtela! Waters!

    Ketun Kätilön aion jossain vaiheessa lukea, mutta vielä ei ole sen olo.

    VastaaPoista
  6. Reissusi kuulostaa ja näyttää ihanalta! Ehtisipä itsekin johonkin aurinkoon hetkeksi täältä pakkasesta.

    Mä haluaisin kovasti lukea Kätilön ja etenkin Norwegian Woodin - ja jälkimmäisen nyt entistä innokkaammin. :)

    VastaaPoista
  7. Ihania ihania kuvia nämä ovat edelleen. Ah.

    Odotan tekstiäsi Haahtelasta ja odotan itse uusin Haahteloiden lukemista. Olen yrittänyt säästellä.. :)

    Minulla on tuon 1Q84:n kolmososa nyt kesken, ei sitä voinut jättää myöhemmäksi ykkösen ja kakkosen jälkeen. Hämmentävä mutta tykkään.

    VastaaPoista
  8. Voi, mitkä kuvat!

    Ja sitten tietenkin huokailen Haahtelalle ja sielulle (eli espanjalaisittain almalle).. Ja tuon Norwegian Woodin olen päättänyt minäkin lukea, vaikka aiemmin ajattelin, etten lähde Murakami-kelkkaan.

    Vieras kartanossa on suuresti arvostamani laaturomaani, jonka Globalia-voitosta olen tosi iloinen, vaikkei se omalle suosikkilistalleni ihan noussut ja sillä on pisteitäkin nyt 4,25/5. Sanon siksi "nyt", että olen jo kahdesti korottanut niitä. Ihan hullua, miten kirja paranee koko ajan mielessäni, ja pidin siitä kuitenkin paljon jo lukiessani. Minusta muuten tuntuu, että luin sen vähän väärään vuodenaikaan, keskellä kirkkainta kevättä. Olen oikein kateellinen niille, jotka ovat lukeneet sen syysmyrkyissä.

    Hyvää viikonloppua, Saraseni!

    VastaaPoista
  9. Ihania kuvamuistoja! Ja hienoja kirjoja olet lukenut. Minua kuumottaa tuo Haahtela. Olen lukenut häneltä vain Naiset katsovat vastavaloon, vuosia sitten, mutta blogeissa on näkynyt viime aikoina niin paljon Haahtela-fanitusta että haluan lukea lisää.

    VastaaPoista
  10. Katri, kiitos! <3

    Suketus, minunkin matkakuumeeni on vakavaa ja kroonista laatua. Jos minulla ei ole suunniteilla vähintään muutamaa seuraavaa reissua, olen ihan ahdistunut. :D
    --
    Haahtelaan tutustumista suosittelen lämpimästi! Ja Norwegian Woodia samaten. Itse luen nyt kyseistä Murakamia jo toiseen kertaan (luin kirjan siis ensin englanniksi, sitten hankin hyllyyni suomenkielisen käännöksen, ja pian huomasinkin lukevani sitä uudestaan - minun kun piti vain vähän silmäillä :).

    Maria, sitä se todella oli! Reilun viikon irtiotto arjesta ja Suomen talvesta teki hirmuisen hyvää. :) Ja totta on tuo, että Watersiin ja Murakamiin meni aikaa. En yleensä ole ihan noin hidas lukemaan englanniksi, mutta Murakamin teksti oli jotenkin tavallista hidaslukuisempaa.
    Kiitos tsempeistä, nyt työputki on vihdoin ja onneksi selätetty ja minulla on taas aikaa kirjoille ja blogillekin! :)

    Jaana, kiitos! <3 Kengät ovat kauniit ja kaunis oli se flamencotanssijatarkin, jonka jalassa ne olivat. :) Minullakin on useimmiten liikaa kirjoja matkassa mukana, tällä kertaa oli vielä tavallistakin enemmän. :)

    Katja, minulla on ihan sama juttu. :) Joskus (tai no, aika useinkin) matkakuume pahenee jo siitäkin että katselee omia vanhoja matkakuviaan, saati sitten muiden hienoja kuvia paikoista, joihin itsekin haluaisi.
    --
    Ja oih, Murakami! <3 Minulla on tälläkin hetkellä itse asiassa pari Murakamia kesken (joista toinen on Norwegian Wood, tällä kertaa suomenkielinen käännös :). Luulen että joudun senkin kirjan kohdalla toteamaan saman kuin sinäkin, Norwegian Wood on kohoamassa sielukirjojeni joukkoon. <3 Haahtelasta yritän kirjoittaa seuraavan postaukseni...
    --
    Ja voi että odotan, että luet Kätilön! Ei liene yllätys että annoin äänestyksessäsi äänen Kätilölle! :)

    VastaaPoista
  11. Ioanna, sitä se oli. :) Pieni tauko auringossa teki hyvää, nyt luulisin että jaksan ihan hyvin seuraavaan pieneen reissuuni asti. :)
    --
    Sinulla on paljon hyvää edessäsi, Kätilö on järisyttävän upea lukukokemus, ja Norwegian Wood taas lumoavan kaunis, surumielisellä tavalla. <3

    Linnea, kiitos ihana! <3
    Ensimmäinen Haahtela-teksti tulossa näillä näkymin ylihuomenna, ja luultavasti toinen siihen perään. :) Minullakin on vielä useampi Haahtela lukematta, ei raaskisi lukea kaikkia vielä... Ja voih, odotan 1Q84:sta kirjastosta. Olen käynyt jo muutaman kerran Adlibriksessä himoitsemassa sitä, mutta toistaiseksi olen pystynyt malttamaan mieleni ja olla tilaamatta sitä (vielä). Odotan kovasti tekstiäsi kirjasta!

    Karoliina, kiitos, ihana kommentti! <3 Haahtela ja sielu sopivat niin hyvin samaan lauseeseen... :) Ja olen myös iloinen siitä, että annat Murakamille tilaisuuden, uskon kyllä että ihastut Norwegian Woodiin. <3
    --
    Oho, minkä arvosanan annoit aluksi Vieraalle kartanossa? Minä ihastuin siihen jo lukiessani tosi paljon, ja samoin kuin sinulla, kirjan arvo on jo alkanut mielessäni nousta, vaikka aikaa ei ole lukemisesta kulunut paljoakaan. :) Minusta kirja sopi hyvin pimeinä pakkasöinäkin luettavaksi, mutta voi olla että luen sen joskus uudestaan syysmysrkyillä. :)
    --
    Sinulle ihanaa alkavaa viikkoa! <3

    Luru, kiitos! :) Lue ihmeessä Haahtelaa! Minulla taas on Vastavalo vielä lukematta, olen säästellyt sitä vähän aurinkoisempaan vuodenaikaan. :)

    Helmi-Maaria, kiitos paljon! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit